Mit navn er Andrei Reinol, og jeg er landskabsfotograf. Jeg har beskæftiget mig med dette i over et årti, og det ser ikke ud til at miste momentum. Allerede i min ungdom kunne jeg godt lide at gå rundt og opleve naturen - ved havet, i moser eller i skovene. Når jeg så de helt særlige øjeblikke, fik jeg lyst til at fange dem, tage dem med mig og dele dem med andre. Da jeg elskede landskabsbilleder, var det en naturlig udvikling at fortsætte med denne stil inden for fotografering også. Vidvinkel-scenarier blev straks min særlige favorit, og jeg har for det meste holdt mig til dem.
Selve naturen blev en særlig inspiration. Hver tidlig morgen og hver solnedgang er forskellige fra hinanden, og det motiverer mig til at lægge mærke til og fange disse øjeblikke. Jeg tror, jeg kan kalde mig selv en observatør af øjeblikke. Mens jeg vandrer, cykler, kører bil – er mine øjne konstant på udkig efter nye motiver eller mønstre. Jeg forsøger at huske potentielle steder, og når de rette betingelser opstår, vil jeg forme dem til et foto.
I mine tidlige år forsøgte jeg at forme enhver lyssituation, jeg så, til et foto, hvilket naturligvis ikke lykkedes. Nu er mine fototure planlagt og forud for dem er der foretaget en grundig observation af vejrforholdene, opnået gennem mange års erfaringer. Det er meget vigtigt at gøre dette arbejde på forhånd, så jeg har en idé om, hvornår og hvor jeg skal tage hen. Jeg overvåger konstant de skiftende lysforhold, og på baggrund heraf træffer jeg ofte min beslutning i sidste øjeblik.
Havet giver et bredere perspektiv og mulighed for at tage landskabsbilleder i vidvinkel. Her bruger jeg primært et NiSi 15 mm vidvinkelobjektiv. Inde i landet er der derimod en tendens til at diktere kompositionen. Her foretrækker jeg at bruge et objektiv med et lille zoomområde. 90 % af mine billeder ligger dog i 15-20 mm brændviddeområdet. Jeg kan også godt lide at bruge 70-200mm-brændvidden til mere rummelige "imponerende landskaber". Den er også god til at indfange bevægelse i naturen generelt.
De fleste af mine landskabsbilleder bliver taget i den "søde" gyldne times lys, med brug af en tripod. Da de længere lukketider, der er nødvendige ved lavere lys, ville ikke gøre det muligt for mig at fotografere dem håndholdt. Når jeg tager billeder på et meget sent eller tidligt tidspunkt på dagen, har jeg brug for neutrale grå filtre med en overgang for at afbalancere eksponeringen af forgrunden og baggrunden. Dette hjælper mig med at holde lysforholdene afbalancerede med det samme og spare tid senere ved efterbehandling. Jeg har altid ønsket at bevæge mig i naturen i stedet for at bruge timer ved computeren på at behandle billeder. Ved havet bruger jeg ofte neutrale gråfiltre til at forlænge eksponeringen. De giver mig mulighed for at udtrykke min kreativitet og udvider yderligere mulighederne for at bringe min signaturstil ind i billederne. Jeg er meget tilfreds med NiSi-produkterne her og kunne ikke forestille mig min arbejdsgang uden dem.
Jeg nyder virkelig de øjeblikke, hvor solen står op eller forsvinder bag horisonten. Det er de sødeste timer i en landskabsfotografs dag. For at invitere seerne ind i mine billeder forsøger jeg altid at bringe forgrunden ind i mine billeder, når det er muligt, og man må sige, at jeg lægger stor vægt på forgrunden. Dette giver billedet tredimensionalitet og adskiller dem fra simple billeder af solnedgange og skyer. I årenes løb har jeg lært at se og observere naturen på en måde, der gør det muligt for mig at bruge forskellige komponenter af naturen som en del af mit landskab - mønstre, linjer, spor eller sten, planter, træer eller skyer.
Personligt synes jeg, at atmosfæren om morgenen fungerer bedre til landskabsfotos. Morgentågen kan nogle gange skabe en facinerende atmosfære til scenariet, som solnedgange ikke kan. Disede morgener i august er blandt mine yndlingsmotiver. Selvfølgelig vil jeg aldrig sige nej til en smuk, farverig solnedgang, men det er på en eller anden måde lettere at sætte mine tanker på en tåget morgen. Den diffuse baggrund og det markerede lys. Men samtidig, hvis naturen byder på særlige øjeblikke, så er disse gode at samle på, om ikke andet så bare med din tilstedeværelse, og jeg vil aldrig sige nej til et stormfuldt hav, nattens første frost eller et farverigt efterår. Hvert øjeblik har sin charme.
Nogle steder, der besøges gentagne gange, har bare brug for nyt lys, en ny vinkel, en ny komposition eller et nyt perspektiv. Det ville være lettere at tage nogle øjeblikke og holde dem i hukommelsen. Dog er det mere interessant og spændende at nærme sig hele scenen fra en ny vinkel. At forsøge at bringe og skabe sin egen vision for billedet. Selv hvis lysforholdene ikke længere er gunstige, kan der skabes en mere usædvanlig scene. Jeg kan bestemt godt lide at opdage nye og spændende steder, men også de gamle stier kan byde på nogle usædvanlige udsigter.
Mose, hav, skove
Mine stier ligger for det meste i moser eller kystområder. Morgenen ved et tåget sumplandskab, aftenen ved en sandstrand med en smuk solnedgang. Sådan ville det ideelt set se ud. Skove med deres urkraft giver også en skøn mulighed for fotografering. Min yndlingstid på året er det øjeblik, hvor efteråret rækker ud mod vinteren, dvs. den farverige natur møder de frosthvide morgener. Jeg kan også rigtig godt lide vintertiden med en masse sne og hvide landskaber. Det blæsende og rasende hav om efteråret byder altid på masser af fotomuligheder. Denne liste kunne fortsætte i lang tid, for i næsten hvert øjeblik forsøger jeg at finde interessante kontraster og derefter forbinde dem i mine billeder.
Naturfotografering er helt klart en god måde at kombinere en aktiv livsstil med smukke visuelle billeder. Når man ved, at hvert lysøjeblik er unikt, giver det at have et kamera med sig, muligheden for at fange nogle af disse øjeblikke. Ved at observere naturen udvikler du dine evner til at lægge mærke til små detaljer - fra skyernes bevægelse, vindretninger, kendskab til vejrkort, landskabets karakteristika og mange andre ting, som du kan overveje og kombinere i dine billeder.