Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

Foto
Video

Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

B2B login

Anmeldelse af Siruis anamorfiske objektiver Mars 1.33x

af Janne Amunét

Foto: Janne Amunét

Janne Amunét er en finsk instruktør, cinematograf og freelance, kreative direktør med mere end 15 års erfaring inden for filmproduktion og reklame. Han bruger kameraer fra Olympus OM-systemet til det meste af sit arbejde, og hans kunder kommer fra Porsche og OM Digital Solutions. Vi satte os for nylig sammen med ham for at snakke om filmproduktion og grunden til hans begejstring for Siruis anamorfiske Mars-serie.

 

Jeg indrømmer det blankt. Jeg er lidt af en snob, når det drejer sig om objektiver.

Jeg elsker at bruge Hawk, Zeiss Super Speeds, Speed Panchros osv., men en gang imellem dukker der et objektiv op, der får mig til at tage mit snobberi op til genovervejelse. Siruis nyligt introducerede anamorfiske objektiv Mars 1.33x er netop et sådant objektiv eller rettere objektiver. Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med objektivsættet i løbet af den seneste måneds tid under optagelserne af en global markedsføringsfilm, der bl.a. bestod af studiescener, vandreture i de schweiziske alper og frostmorgener i finske Lapland. Det vil jeg kalde en rimeligt omfattende test.

Mars-objektiverne blev annonceret på dagen, hvor jeg fik grønt lys til optagelserne af en international brandingfilm for Olympus-kameraer (nu kendt som OM SYSTEM). Vi var klar over, at der ville blive tale om run-and-gun optagelser i de schweiziske alper, vandreture i det lumske vejr i Lapland og studieoptagelser. Vi vidste allerede fra oplægget, at vi skulle beskrive Olympus’ lange historie i billeder, og jeg vidste, at jeg ville lave anamorfiske optagelser for at give filmen den der klassiske, high-end fornemmelse.

Men hvordan? Vazen var ikke til rådighed. Vi ville begrænse strækningen til 1.33, og der fandtes ikke objektiver på markedet, der var brede nok til optagelser i alperne. Men problemerne løste sig, og efter et par telefonopkald var jeg i vild forbløffelse over Focus Nordics gavmildhed og deres villighed til at give os et sæt demoobjektiver til optagelserne i næsten tre uger. Utroligt.

Objektivet

Hvad synes jeg så om objektiverne? Et fint kompromis. De er skarpe og har en god ydelse, og når du åbner blænden, er de fulde af karakter og med tilstrækkeligt anamorfisk strækning og refleksioner, der giver brugeren en ægte anamorfisk oplevelse. Af en eller anden grund viste vores demosæt en lettere varm nuance, når det kombineredes med vores ND-filtre, men det havde jeg ikke noget imod, da det var med til at give flotte hudnuancer selv under elendige optagelsesforhold.

Jeg var overrasket over, at jeg også kunne lide refleksionerne. I demo-materialerne var de lidt for blå og alt for overdrevne. I praksis krævede objektiverne et ret kraftigt lys for at opnå den der ekstreme, anamorfiske refleksion. Det gjorde det nemt at kontrollere niveauet af "anamorfitisme" under arbejdet i marken, som vi ønskede billederne skulle have, og det gjorde objektiverne utroligt anvendelige. Vores eneste problem var, at solen under optagelserne kom frem bag skyerne en 5-6 gange, og de fleste gange var vi placeret forkert for optagelsen, så jeg fik ikke lejlighed til at lege med refleksioner, bortset fra optagelserne i studiet.

Brændvidden var også helt perfekt. Når objektivet var parret med Olympus-stabilisering, fik jeg bløde, steadicam-agtige kamerabevægelser på 24mm objektivet og håndholdte nærbilleder på 75mm objektivet med en dejlig bokeh. Jeg må indrømme, at jeg kom til at holde meget af objektiverne på 24mm og 35mm, og ca. 80 % af produktionen blev optaget med de to objektiver. Objektiverne på 50mm og 75mm var dog fine, når vi ønskede at male med bokeh og komprimere baggrunden eller have tilstrækkelig rækkevidde til at optage et vildt dyr eller et stykke natur, der var for langt væk for de andre to objektiver.

Let konstruktion

Og det bedste af det hele? Hele mit produktionssæt, vandreudstyr, tøj og rekvisitter passede ned i én rygsæk! Jeg havde aldrig før oplevet at være i stand til at bære alt mit udstyr til en hel produktion på mine skudre, gå på vandring i bjerge, optage ægte anamorfiske film og ikke være ved at dø af træthed under processen. Alle, der har prøvet run-and-gun optagelser med et fuldt udstyret filmkamera med et anamorfiske sæt objektiver, ved, hvor utroligt trættende det er. Du kan gøre det en dag eller to, men prøv ni dage fordelt over to uger, og vi er ude i det fysisk umulige, medmindre du har samme fysik som Dwayne Johnson.

Noget for pengene

Siruis Mars er et mirakel for mig. Jeg siger ikke, at de er på samme niveau som Hawk eller Orion, men jeg kan eje et helt sæt Mars-objektiver for mindre end prisen på det billigste anamorfiske objektiv til et filmkamera. Det er et mirakel. Brugt korrekt giver objektiverne fantastiske billeder, der imponerer en selverkendt objektivsnob som mig. Det er snobberi for anamorfiske objektiver, der passer til en rygsæk.

Abonnér på nyhedsbrev

Få de seneste produktnyheder, inspiration og særtilbud.