Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

Foto
Video

Tilføj venligst varer til din indkøbskurv før betaling

B2B login

NiSi filter-guide af landskabsfotograf Michael Molter

2022-04-28
Foto: Michael Molter

Michael Molter er en fotograf med base i Danmark, der har specialiseret sig i landskabs- og arkitekturfotografering i mere end 40 år. Her guider Michael dig om, hvordan du bruger NiSi-filtre til landskabsfotografering.

Alle fotos af Michael Molter

Som landskabsfotograf elsker jeg at være ude i naturen, så for mig giver det mening at få billederne optaget så korrekt som muligt med mit kamera, så jeg dermed får mulighed for at bruge mere tid i naturen og mindre tid bag computerskærmen for at fikse dem. Brug af filtre tillader mig netop det.

Jeg bruger filtre i mit fotografiske arbejde med tre hovedformål;

  • For at korrigere uønskede effekter af lys såsom refleksioner, hvilket kan fjernes ved at bruge et Circular Polarizing Filter. Eller farvestik fra kunstigt lys om natten, hvilket kan reduceres ved brug af NiSi Natural Night Filter.
  • Til at balancere eksponeringen af hele billedet ved at kontrollere lyset i udvalgte lokale områder via brug af Graduated Neutral Density (DND)-filtre.
  • Til at tilføje et kreativt element til mine billeder ved at kontrollere eksponeringstiden.

Circular Polarizing Filtre (CPL)

Dette vil være ét af de vigtigste filtre i din kamerataske. Hvad dette filter gør, kan ikke efterlignes i efterredigering på computeren. Reducering af refleksioner, formørkelse af himlen og forbedring af kontrast og farve er den effekt, vi efterstræber, og som CPL hjælper os med.

Min yndlings-CPL er NiSi Landscape CPL NC, både pga. Nano Coating (NC), hvilket gør den lettere at holde ren, men også fordi den forbedrer klarhed og farvemæthed i min landskabsfotografi.

Tip - vær ekstra forsigtig med den øverste del af himlen, så den ikke bliver for mørk, specielt på vidvinkelobjektiver. Evaluér også det niveau af reduktion, du ønsker at anvende på refleksioner på vand og andre overflader.

Graduated Neutral Density Filtre (GND)

Som landskabsfotograf fanger vi ofte vores billeder på det tidspunkt på dagen, hvor lyset er i en transitionsfase mellem dag og nat, solopgang og solnedgang, et tidspunkt, hvor solen er lav og toneangivende med intense farver i varm og kold. I sådanne situationer med lavt lys er udfordringen at finde en måde at balancere vores eksponering, så vi kan fange den dybe skygge af landet foran os, mens vi undgår overeksponering af de lysere himmeldele på billedet.

Mit yndlings-GND er Medium 3-stop, hvilket er mit mest benyttede. Jeg bærer dog både blød, medium, hård og omvendt GND-filtre i 2, 3 og 4 stop. Men skulle jeg vælge ét, ville de være 3 stop Medium, hvilket er fantastisk i de fleste situationer, jeg møder.

Tip - du skal være opmærksom på dele af dit billede, der rager ind i området, hvor GND-filteret reducerer mængden af lys, såsom træer og bjergtinder. Der vil være situationer, hvor du bliver nødt til at træffe et valg om enten at kompensere i efterredigering eller forsøge at tage flere eksponeringer og forene dem i Photoshop.  Jeg plejer at lade funktionen i Photoshop være min sidste udvej og dermed maksimere min tid i naturen.

Neutral Density Filtre (ND)

Neutral Density Filtre har kun rigtigt ét formål; at reducere mængden af lys, der når sensoren, og dermed øge eksponeringstiden. Ved at kontrollere eksponeringstiden får jeg mulighed for at tilføje kreative elementer til mine billeder ved at tilføje tid som fjerde dimension og dermed give mig mulighed for at fange det ellers usete.

Kystlandskaber og vandfald er blandt mine yndlingssubjekter at fotografere, og særligt her finder jeg stor mulighed i at skabe et udtryk ved at variere eksponeringslængden med hjælp af ND-filtre for at give nøjagtigt den følelse til mine billeder, som jeg foretrækker.

Mit yndlings-ND-filter er 6 stop, men det er meget begrænsende kun at have ét ND-filter, da forskellige situationer kræver forskellige niveauer af reduktion af lys, så jeg bruger også 3, 10, 2 og 15 stop Nd-filtre (i rækkefølge efter vigtighed).

Tip - forsøg at vær opmærksom på bevægende motiver og det mønster, de skaber over tid, så du kan fange det i dit billede, f.eks. skum på vandet eller blade, der hvirvler rundt i bunden af vandfald, skybevægelser etc.

Andet essentielt udstyr

For mig er der et par andre stykker udstyr, som er vigtige til at sikre et superskarpt billede. De er;

Et stativ er et must-have til lange eksponeringstider for skarpe billeder og for at hjælpe med at reducere tempoet og øge opmærksomhed på detaljen - det er sådan, gode billeder bliver lavet.

Fjernbetjening/trådudløser. Når eksponeringstiden bliver længere, er det nødvendigt at bruge enten en trådløs fjernbetjening, trådudløser eller selvudløser til at starte eksponeringen for at undgå, at kameraet ryster, hvis man ønsker at stræbe efter superskarpe billeder.

Pudseklud eller lignende til at rense snavs og vand fra dit objektiv/filter, hvilket i særdeleshed er vigtigt tæt på havet og vandfald, hvor vand kan ramme dine elementer.

 

Endelig note om filtre

Det er helt nødvendigt at benytte filtre, der har intet eller lavt farvestik, hvilket vil påvirke dine billeder. Med andre ord skal de være helt neutrale. Dette er særligt vigtigt for ND og GND-filtre. NiSi ND og GND-filtre er absolut neutrale med intet farvestik, og det er årsagen til, at jeg begyndte at bruge NiSi-filtre længe før, de blev tilgængelige i Danmark.

 

Vær kreativ derude
Michael Molter, NiSi ambassadør

Abonnér på nyhedsbrev

Få de seneste produktnyheder, inspiration og særtilbud.